رستوران و کافی شاپ رستوران و کافی شاپ .

رستوران و کافی شاپ

رویکردهای مورد استفاده در کاردرمانی ذهنی

1- رویکرد درکی – حرکتی
یکی از مهم ‌ترین روش‌ ها در کاردرمانی ذهنی است که اصل اساسی آن انجام فعالیت های حرکتی، افزایش درک فرد از محیط و خود می باشد. در نتیجه میزان شناخت و درک فرد به صورت قابل توجهی افزایش پیدا می کند. رویکرد درکی – حرکتی کمک می نماید که فرد موقعیت اشیا را نسبت به یکدیگر درک کند. همچنین موقعیت خود را نسبت به هر یک از اشیای محیط درک نماید. این رویکرد به بهبود آگاهی فرد از بدن خود (body awareness)، رفع مشکلات حسی و بهبود ادراک فضایی کمک می کند.

2- بازی درمانی
کاردرمانی با استفاده از فعالیت های هدفمند برای درمان افراد مختلف متمرکز است. از آنجایی که عمده فعالیت ‌های کودک در قالب بازی می باشد، استفاده از بازی درمانی می ‌تواند به پیشرفت و بهبود فرد کمک کند. رویکرد بازی درمانی معمولا به صورت تلفیقی با سایر روش‌ ها مورد استفاده قرار می گیرد تا کارآیی و اثربخشی مناسبی به همراه داشته باشد. بعنوان نمونه، ممکن است تمرینات درکی -حرکتی در قالب بازی‌ های روی ترامپولین یا تاب ‌بازی برای فرد اجرا شود. بازی درمانی علاوه بر ساده کردن بیان احساسات و ارتباط گیری به کودک کمک می‌ کند که نقش‌ های جدیدی را تجربه کند. قرار گرفتن در شرایط جدید باعث می ‌شود که قدرت تفکر فرد تقویت شده و او بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد.

رویکردهای مورد استفاده در کاردرمانی ذهنی
3- نوروفیدبک
از دسته متدهای نوین درمانی در بیماری‌ های سلامت روان است که بسیاری از درمانگرها با اهداف درمانی مختلف از آن استفاده می ‌کنند. نوروفیدبک در کاردرمانی با هدف آموزش، تقویت توجه و تمرکز، حافظه، کنترل خشم، کاهش استرس فرد، افزایش تحمل کاری و … مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در این روش، رفتارهای فرد توسط بازخوردهای لحظه ‌ای اصلاح شده و در نتیجه مغز فرد نسبت به وضعیت جدید عادت می کند. از آنجایی که بیشتر تمرینات نوروفیدبک در قالب بازی به کودک ارائه می ‌شوند، معمولا تاثیر آن ها نسبت به تمرین های عادی بسیار بیشتر می باشد.

4- یکپارچگی حسی
بر این اساس استوار است که بین سیستم ‌های حسی از جمله لامسه، بینایی، شنوایی، حس عمقی و دهلیزی، هماهنگی و اثر متقابل وجود دارد. به این معنا که هر کدام از این حس‌ ها روی دیگری تاثیر گذاشته و آن را تایید یا رد خواهد کرد. به عنوان نمونه، فردی که یک لیوان را لمس می ‌کند از طریق حس لامسه حالت های آن را درک نموده و از طریق بینایی لیوان را می ‌بیند که شکل و اندازه آن با آنچه که لمس کرده، همخوانی دارد. اصطلاح یکپارچگی حسی به پردازش، ادغام و سازماندهی اطلاعات حسی از بدن و محیط اشاره می کند. به عبارت ساده تر یعنی چگونه اطلاعاتی را که از حواس ما می ‌آید، تجربه و تفسیر شده و به آن واکنش نشان می ‌دهیم. کاردرمانگران به کمک رژیم‌ های حسی طراحی شده برای هر کودک سعی می‌ کنند مشکلات او را شناسایی کرده و آن را رفع کنند. یکپارچگی حسی در همه کارهای روزانه مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن، حرکت کردن، معاشرت، یادگیری و کار کردن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل بهبود یکپارچگی حسی به بهبود فعالیت‌ های روزمره زندگی کمک می کند.

5- درمان شناختی – رفتاری (CBT)
CBT بر این اساس استوار است که تفکرات، احساسات و رفتار افراد با هم ارتباط دارند و داشتن افکار و احساسات منفی می‌ تواند فرد را در یک چرخه معیوب از مشکلات به دام بیاندازد. به همین دلیل مشکلات را به اجزا کوچک‌ تری تقسیم نموده تا تغییر آن‌ ها راحت‌ تر باشد. همچنین این رویکرد در تلاش است با تغییر محتوای تفکر فرد رفتارهای او را اصلاح کند. درمان شناختی – رفتاری به جای تمرکز بر روی مشکلات گذشته، تلاش می کند تا معضلات کنونی فرد را حل نماید. این روش برای درمان طیف گسترده ای از اختلالات از جمله فوبیا، اعتیاد، افسردگی و اضطراب استفاده می شود. درمان شناختی – رفتاری عموما کوتاه مدت می باشد و هدف آن، کمک به افرادی است که با مشکل خاصی دست و پنجه نرم می کنند.

تمرینات کاردرمانی ذهنی
تمرینات کاردرمانی ذهنی با توجه رویکرد درمانی مورد استفاده، شدت مشکلات فرد، اهداف درمانی و تجهیزات موجود بسیار متنوع است. بعنوان نمونه، نخ کردن مهره‌ ها با هدف افزایش هماهنگی بین چشم و دست انجام شود یا در یک اتاق تاریک فرد یک نور را دنبال کند که به افزایش توجه و تمرکز او منجر گردد. طراحی تمرینات متناسب با اهداف درمانی از وظایف کاردرمانگر می باشد. تمرینات باید به گونه ‌ای باشند که در خانه هم قابل اجرا باشد تا اعضای خانواده بتوانند آن را با فرد تمرین کنند. کاردرمانی در تهرانپارس با در نظر گرفتن تمامی نکات و زیر نظر متخصص کاردرمانی، تمرینات را برای کودک طراحی می کند.

https://omideshargh.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ تیر ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۰۵:۳۱ توسط:admin موضوع: نظرات (0)