رستوران و کافی شاپ رستوران و کافی شاپ .

رستوران و کافی شاپ

کاربردهای بوتیل استات

۱- صنایع غذایی :
بوتیل استات برای تهیه پنیر، شیرینی، بستنی و … مورد استفاده قرار می گیرد. عطر و طعم میوه ای این ماده موجب شده است تا از آن به عنوان ادویه در مرباها، ترشیجات و … استفاده شود. یکی دیگر از ویژگی های بوتیل اتانوئات، حساسیت آن به نور است. برای خشک کردن بسیاری از خوراکی ها از این ماده استفاده می کنند. علاوه بر این موارد، برای طعم و عطر دادن به شکلات، آب نبات، کیک و آب میوه هم به کار می رود.

۲- داروسازی :
این ماده فراریت کم اما قدرت نفوذپذیری مناسبی در پوست دارد و به عنوان یک جاذب قدرتمند برای داروهای تقویتی شناخته می شود. در صنعت دارو از بوتیل اتانوئات به عنوان آنتی بیوتیک استفاده می کنند. علاوه بر این، در ترکیبات هورمونی، تولید ویتامین ها و عصاره های گیاهی هم به کار می رود. بوتیل استات به عنوان حلال در تولید بسیاری از داروها کاربرد دارد.

۳- تولید رنگ و جوهر چاپ :
امروزه برای رقیق کردن جوهرهای چاپ و رنگ های ساختمانی از بوتیل استات استفاده می شود. رنگ های پلی اورتان، اپوکسی، پلی استر و آکریلیک را به وسیله ی این ماده رقیق می کنند.

کاربردهای بوتیل استات

۴- آزمایشگاه :
بوتیل استات به خوبی با انواع ترکیبات شیمیایی آزمایشگاهی ترکیب می شود. این ماده قابلیت بالایی در حل کردن انواع مواد شیمیایی دارد. به همین علت در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

۵- تولید محصولات آرایشی، بهداشتی و عطری :
بوتیل استات یک حلال مناسب برای تولید انواع محصولات آرایشی، بهداشتی و عطر و ادکلن می باشد. به همین علت بسیاری از لاک ها و پاک کننده های ناخن و نیز لوازم مراقبت ناخن را با استفاده از این ماده تهیه می کنند.

۶- تولید رزین و چسب :
در حال حاضر برای تولید انواع رزین های لاکی و چسب های طبیعی از بوتیل استات استفاده می شود
۷- صنعت خودرو :
برای ساخت رنگ بدنه و مراقبت از قطعات خودرو از بوتیل استات استفاده می شود. با اضافه کردن گازوئیل به این ماده از صدمه دیدن قطعات اتومبیل جلوگیری می کنند.

۸- تولید محصولات شوینده و پاک کننده :
بسیاری از محصولات پاک کننده و شوینده را با استفاده از بوتیل اتانوئات تولید می کنند.

۹- تولید چرم مصنوعی و پلاستیک :
امروزه در فرایند تولید انواع محصولات چرم مصنوعی، پلاستیک و پوشش های مقاوم از بوتیل استات استفاده می کنند.

کاربردهای دیگر بوتیل استات
علاوه بر مواردی که قبلا ذکر کردیم بوتیل استات در تولید مبلمان، صنعت چاپ، لوازم منزل، پوشش های آئروسل، محصولات مراقبت شخصی، مواد شیمیایی الکترونیکی، پوشش های هوافضا و معماری و … نیز کاربرد دارد. به طور کلی از این ماده به عنوان حلال، عامل تمیز کننده و چربی زدا، طعم دهنده، پوشش دهنده و … استفاده می شود.

https://abanchemical.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ تیر ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۱۸:۲۵ توسط:admin موضوع: نظرات (0)